W dniach 26-28 września grupa uczniów pod opieką pani Czesławy Osińskiej wzięła udział w wyprawie do Zielonej Szkoły.
Program wycieczki:
Dzień pierwszy
- Zwiedzanie wystawy przyrodniczej w budynku Ośrodka Edukacji: historia i walory przyrodnicze lasu, flora i fauna Lasów Janowskich, historia i kultura regionu, wybrane elementy gospodarki leśnej.
- Zwiedzanie ekspozycji dawnej leśnej kolejki wąskotorowej w pobliżu Ośrodka.
- Przejście ścieżką edukacyjną wokół Ośrodka – pogłębienie i utrwalenie podstawowych wiadomości o przyrodzie Lasów Janowskich: drzewa i krzewy leśne, warstwowa budowa lasu, ćwiczenie umiejętności mierzenia wysokości drzew.
- Przejazd do gospodarstwa agroturystycznego w Kalennem. Podział na grupy, szukanie skarbu (leśne podchody) zajęcia survivalowe: budowanie szałasu, gotowanie herbatki z darów natury, rozpalanie ogniska krzesiwem.
- Powrót do gospodarstwa, samodzielne przygotowanie pizzy, kalambury przedstawiane alfabetem morsa dla grup, strzelanie z łuku i dubeltówki do celu pod nadzorem instruktora, spożywanie pizzy.
- Powrót do Ośrodka.
Dzień drugi
- Wizyta w rezerwacie leśno – historycznym ,,lasy Janowskie” (miejsce wielkiej bitwy partyzanckiej na ,,Porytowym Wzgórzu”, bór jodłowy, pomnikowe dęby, naturalna dolina rzeki Branew, drewniany most dawnej kolejki leśnej – zwiedzanie miejsca bitwy.
- Przejazd autokarem do ścieżki dydaktycznej w rezerwacie Szklarnia: zapoznanie z walorami przyrodniczymi rezerwatu, rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów, mchów, paprotników i innych roślin zielnych na trasie ścieżki, rola i znaczenie mrówek w lesie.
- Wizyta w ostoi konika biłgorajskiego w Szklarni – poznanie historii i biologii oraz problemów hodowlanych i ochronnych koników będących potomkami tarpanów – dzikich koni leśno –stepowych.
- Atrakcje na trasach o różnych stopniach trudności w parku linowym ZOOM NATURY w Janowie Lubelskim. Laboratoria - interaktywne centrum nauki. Nauczanie przez doświadczanie przyroda i ekologia ciekawostki, zapachy, odgłosy.
Dzień trzeci
Przejście ścieżki dydaktycznej w rezerwacie ,,Imielty Ług” z realizacją tematów:
- walory przyrodnicze rezerwatu
- zmienność siedlisk przyrodniczych w zależności od wilgotności i żyzności gleby
- retencyjna rola torfowisk i terenów podmokłych w środowisku leśnym
- flora i fauna torfowisk Problemy ochrony przyrody w rezerwacie
- obserwacja ptaków siedlisk bagiennych przez lornetkę
- podsumowanie zdobytej wiedzy na kartach pracy
Nagrody w postaci przewodników grzybiarzy dla uczestników zajęć ,,Zielona Szkoła”.